Com es diu en el preàmbul de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que aquests tres són els principis bàsics que permeten avaluar la qualitat democràtica del funcionament de les administracions públiques.
La Llei determina d’una manera molt àmplia els diversos continguts de l’obligació de transparència (informació institucional i organitzativa, gestió econòmica i pressupostària, informació de rellevància jurídica, programació i planificació, contractació pública, activitat subvencional, etc.), i les regles a les quals resta sotmesa, especialment aquelles que han de garantir el seu fàcil accés, consulta i comprensió, la seva neutralitat, la seva actualització, així com els límits que deriven de la protecció d’altres drets.
Requereix una menció especial a la creació del Portal de la Transparència, que és l’instrument bàsic i general per a facilitar a la ciutadania la informació de forma integrada de totes les administracions públiques. Aquest portal es configura com una plataforma electrònica de publicitat a internet, que permet l’accés a tota la informació disponible i que conté els enllaços amb les seus electròniques de les administracions i entitats que s’hi integren.
L’article 3 b) on es parla de l’àmbit d’aplicació de la llei és aplicable a:
“ Als organismes i ens públics, les societats amb participació majoritària o vinculades, les fundacions del sector públic, les entitats de dret públic dependents o vinculades amb les administracions a què fa referència la lletra a, les entitats de dret públic que actuen amb independència funcional o amb una autonomia especial reconeguda per llei que exerceixen funcions de regulació o supervisió externa sobre un determinat sector o activitat, les institucions de la Generalitat a què fa referència el capítol V del títol II de l’Estatut d’autonomia, els col·legis professionals i les corporacions de dret públic en allò que afecta l’exercici de llurs funcions públiques i els consorcis o altres formes associatives i llurs ens vinculats i societats mercantils en què participa de manera majoritària alguna d’aquestes administracions.”
Tanmateix l’article 6.2. del Decret 8/2021 de 9 de febrer de 2021 de sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública determina quines es consideren entitats del sector públic de les administracions locals de Catalunya.
El Capítol II de Publicitat Activa, de l’esmentada llei, recull quina és la documentació que ha de publicar-se en els portals de transparència.
Una de les obligacions de la LLei i del Decret és que els subjectes obligats han d’establir procediments basats en indicadors objectius per a avaluar el compliment de les obligacions de transparència. En els procediments d’avaluació s’ha de garantir la participació d’experts independents i dels ciutadans. Es obligatori per llei el d'establir els procediments adequats per tal d'efectuar una anàlisi amb la finalitat d'avaluar el grau de compliment intern de les seves obligacions de publicitat activa i donar-ne publicitat activa per tal de garantir el seu compliment.
Una revisió de l’apartat de les empreses municipals en el Portal de Transparència de l’Ajuntament del Vendrell i de les webs d’aquestes empreses amb participació majoritària municipal, deixa clar que hi ha un incompliment de la documentació que hauria d’estar publicada, quan la Llei ja té un recorregut de 10 anys. És per tant que es fa necessària i urgent fer una revisió, actualització i incorporació de tota la documentació per donar compliment a la Llei 19/2014 per part de les empreses municipals de l’Ajuntament del Vendrell.
Per tot l’exposat, des del nostre grup municipal de Primer el Vendrell presentem aquesta proposta de resolució on proposem a la resta grups municipals els següents ACORDS:
1r.- Que tot els organismes i empreses amb participació pública dependents de l’Ajuntament de Vendrell es posin al corrent del compliment dels preceptes de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en l’apartat de publicitat activa.
2on.- Que tal com estableix l’apartat tercer de l’article 6 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern en l’apartat de publicitat activa i l’article 15 del Decret 8/2021 de febrer de 2021 que desenvolupa la llei s’ha de
- Crear tots els procediments basats en indicadors objectius per a avaluar el compliment de les obligacions de transparència.
- Que en aquests procediments d’avaluació s’ha de garantir la participació d’experts independents i dels ciutadans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada