28 de setembre 2024

Proposta de resolució per la redacció d'un Reglament de Participació Ciutadana

 La participació ciutadana, com a dret fonamental de la ciutadania i principi inspirador de l’Administració municipal, ha d’acompanyar les actuacions municipals, especialment aquelles que estan relacionades directament amb la qualitat de vida de la ciutadania i en tot allò que afecti la seva quotidianitat.

La participació ciutadana és reconeguda per l’Estatut d’Autonomia de Catalunya en el seu article 29: “Els ciutadans de Catalunya tenen dret a participar en condicions d'igualtat en els afers públics de Catalunya, de manera directa o bé per mitjà de representants, en els supòsits i en els termes que estableixen aquest Estatut i les lleis.” L’Estatut estableix, així mateix, el compromís dels poders públics amb el foment de la participació: “Els poders públics han de promoure la participació social en l'elaboració, la prestació i l'avaluació de les polítiques públiques, i també la participació individual i associativa en els àmbits cívic, social, cultural, econòmic i polític, amb ple respecte als principis de pluralisme, lliure iniciativa i autonomia.”

L’article 70 bis apartat 1 de la LRBRL estableix que els ajuntaments han d’establir i regular en normes de caràcter orgànic procediments i òrgans adequats per a l’efectiva participació dels veïns en els assumptes de la vida pública local, tant en l’àmbit del municipi en el seu conjunt com en el dels districtes, en el supòsit que existeixin en el municipi aquestes divisions territorials.

Així doncs, per la seva proximitat a la ciutadania i el seu coneixement de la realitat social del territori, els ajuntaments són el millor escenari per impulsar i fer efectiva la participació ciutadana, atès que als municipis es pot establir una relació més propera entre els ciutadans i ciutadanes, així com entre aquests i els poders públics. En aquest sentit, el món local ha anat acumulant múltiples experiències i instruments que ordenen els processos i formes de participació (com són els reglaments de participació ciutadana, les agendes 21, els plans d’actuació municipal, els consells de ciutat i els plans participatius que s’han endegat a molts municipis, etc.).

El Reglament de Participació ha de reconèixer el compromís de l’Ajuntament davant els ciutadans i ciutadanes per a fomentar la participació democràtica i la transparència en els assumptes públics locals. El criteri essencial és la creació dels canals més adequats per facilitar la participació universal, a partir de la idea que tothom que vulgui participar pugui fer ho acompanyat d’una acció instigadora des de la mateixa institució.

El reglament hauria de recollir els diferents òrgans, processos i mecanismes de participació, que s’han d’aplicar depenent de cada circumstància específica, i, d’aquesta manera, es reflecteix la pluralitat de realitats i sensibilitats que configuren la ciutat.

La Llei de transparència catalana disposa en el seu articulat diferents previsions a tenir en compte en el contingut del reglament de participació ciutadana. També hauria d’incloure el reconeixement de tot un seguit de drets de la ciutadania vinculats a la participació, un posicionament a favor del foment de l’associacionisme i, finalment, una vinculació a les tecnologies de l'informació i la comunicació, especialment Internet, en les pràctiques participatives.

Des de l’aprovació de la Llei 57/2003 de 16 desembre de mesures per a la modernització del govern local, es planteja l’obligatorietat per a tots els municipis, sense cap distinció, de regular la participació ciutadana.

S’entén que la participació ciutadana és un dret de la ciutadania, i com a tal, ha d’estar degudament reconegut i protegit des de l’administració local. El concepte està inspirat en els principis generals de l'anomenat govern obert, introduït per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en tant que govern obert és essencialment la intervenció dels ciutadans en la presa de decisions públiques, això és, participació ciutadana.

La web municipal de l’Ajuntament del Vendrell, en el seu apartat de Reglament de Participació Ciutadana, es diu:

“L’Ajuntament del Vendrell no disposa en l’actualitat de Reglament General de Participació Ciutadana, tot i estar realitzant tasques preliminars a la seva confecció.”

Be un podria dir que s’esta treballant, però es que fa dos anys en el mateix apartat de la web, es deia, 

“El Reglament de participació ciutadana de l’Ajuntament del Vendrell es troba actualment en fase d’elaboració. “.

Per part del nostre grup municipal, entenem que no és de rebut que no s’hagi impulsat durant els darrers anys, tot i la seva obligatorietat, la creació d’aquest reglament de participació ciutadana, i per tant es fa necessari la seva elaboració el més aviat possible.

Per tots aquests motius, des de Primer el Vendrell demanem al Ple que es prenguin els següents acords:

1/ Que s’inicii l’expedient i es creï una comissió d’estudi formada per tècnics i per un representant de cada grup municipal, per treballar en l’elaboració d’un avantprojecte de Participació ciutadana amb el mínim temps possible per presentar al Ple.

2/ Que en el procediment d’elaboració a més complir els requisits de la Llei de Procediment Administratiu, es faci amb la participació de la ciutadana tal com es troba regulat en la Llei de 29/2014 de Transparència i Bon Govern.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada